Je minnaar of minnares loslaten, de affaire beëindigen, kan onmogelijk lijken. Of misschien heb je het al gedaan, maar denk je dat je nooit echt los van hem of haar komt. Ik leg hier uit hoe je je minnaar of minnares loslaat.

‘Ik kan mijn minnaar / minnares niet loslaten’

Misschien denk je dit en heb je ook gedachten als:
‘Ik kom hier nooit overheen’
‘Ik word nooit meer gelukkig’
‘Ik voel niet hetzelfde verlangen naar mijn partner’
‘We zijn soulmates, tweelingzielen’
Deze gedachten kunnen als waarheid ‘voelen’, maar stofjes als dopamine, serotonine en noradrenaline, die vrijkomen bij een affaire, kleuren de manier waarop je de affaire ervaart. Door de spanning van het geheim, de beperkte tijd samen, het elkaar niet helemaal ‘hebben’, worden veel van die stofjes aangemaakt en voelt een affaire heel intens en bijzonder. Ondertussen komt je partner er bij een vergelijking bekaaid af. Maar als de tijd samen onbeperkt zou zijn, als je elkaar echt zou ‘hebben’, als je niets meer stiekem zou doen, zou het anders zijn met je minnaar of minnares. En misschien besef je dit wel, je ervaart alleen niet dat het echt zo is. 

Gevangen in een vicieuze cirkel 

Wat het ook moeilijk maakt om je minaar of minnares los te laten is dat hij of zij je een goed gevoel over jezelf geeft. Je kunt je zelfs afvragen of je nu echt van de persoon houdt of van het gevoel dat hij of zij je geeft: dat je bijzonder bent, ertoe doet. Hierin zit ook een vicieuze cirkel. Door het vreemdgaan voel je je niet goed over jezelf, na een tijdje begint het schuldgevoel te knagen, maar bij je minnaar of minnares wel. Dus als je stopt met het zien van je minaar of minnares, kan hij of zij niet meer zorgen dat jij je goed voelt over jezelf. 

Verslaafd aan je minnaar of minnares; aan de affaire

De realiteit is: affaires zijn verslavend; emotioneel, fysiek, en geestelijk. Er zijn een paar delen in de hersen bij betrokken:

  • Het beloningscentrum: dit deel zorgt dat bepaalde gedragingen een lekker gevoel geven, vooral gedragingen die te maken hebben met het voortbestaan van de soort, zoals eten en seks. Hierbij komt het stofje dopamine vrij en dat geeft een fijn gevoel en is verslavend.
  • Het geheugen: Het positieve gevoel bij de handelingen wordt in het geheugen opgeslagen. Het worden krachtige herinneringen die een sterk verlangen oproepen. Dit maakt dat ‘terugval’ op de loer ligt.
  • De neocortex: Hier zetelt het verstand. Dit deel kan ervoor zorgen dat je verstandig handelt, geen schadelijke dingen doet. Dit deel raakt bij sterke emoties en stress als het ware verlamd; het functioneert minder goed. Dat maakt dat je risico’s neemt en dingen doet die niet verstandig zijn.

Loslaten betekent afkicken

Dit betekent dus dat je moet afkicken als je de affaire beëindigt. Het is als het ware een strijd tussen je verstand en je verslaving. Je kunt in je hoofd de verslaving en je verstand horen spreken. ‘Nog één keer maakt niet uit, volgende week/keer verbreek ik het contact echt’, ‘Nu neem ik echt geen contact meer op, ik ga voor mijn gezin’. Naar welke stem luister je? Dat is je keuze. Als je afstand neemt van je minnaar of minnares, zal je vanzelf afkicken. Een kwestie van volharding, het kost tijd. En als je begint te ontnuchteren, kun je met meer afstand naar de affaire kijken, naar je minnaar of minnares en naar jezelf, en zien wat er aan de hand was. Je wordt weer helder, het wordt steeds makkelijker.

Nog meer je minaar of minnares loslaten

Wat belangrijk is en kan helpen bij het loslaten is het zoeken naar antwoorden op belangrijke vragen als: wat maakte dat ik hieraan begon, waar was ik naar op zoek, wie was ik bij mijn ‘minnaar/minnares’, welk gevoel zocht ik, welk deel van mijzelf zocht ik. Ook kun je onderzoeken wat jouw verwachtingen van een relatie zijn, wat realistisch is en wat echt onmisbaar voor jou is in een relatie. Door de aandacht te verleggen naar jezelf en je relatie, laat je je minaar of minnares nog meer los. Daarnaast kamp je met allerlei emoties en is het belangrijk daar goed mee om te gaan. Je verliest iemand waaraan je gehecht bent, gevoelens voor hebt, je voelt je schuldig, schaamt je misschien ook, en misschien ben je bang dat het uitkomt of om je partner te verliezen. Zowel de gevoelens toelaten, ze delen, als afleiding zoeken helpt je er doorheen.  

Een gedachte die helpt met je minnaar of minnares loslaten

Misschien goed om je te realiseren: relaties met minnaars of minnaressen werken bijna nooit nadat je je partner verlaten hebt. De minnaar of minnares vraagt zich al snel af of hij/zij jou wel kan vertrouwen. En na een breuk met je partner is je situatie en stemming alles behalve romantisch. 

Tips bij het loslaten van je minnaar of minnares

Het loslaten voorbereiden

  • Maak een lijst met voordelen van je minnaar of minnares loslaten
  • Neem een bewust besluit, een voornemen is niet genoeg, prik een datum
  • Maak afspraken met jezelf (wat doe je niet meer, wat juist wel)
  • Bedenk wat je doet als het verlangen de kop op steekt, welke afleiding je dan zoekt (douchen, hardlopen, etc.)
  • Bedenk welke situaties riskant zijn (zoals drinken, dat maakt je zwakker) 

Wat niet helpt bij loslaten:

  • Je voornemen niet aan je minnaar of minnares te denken.
  • Je gevoelens onderdrukken of opkroppen.
  • Het op basis van wilskracht proberen vol te houden.
  • Jezelf straffen door jezelf te veroordelen.
  • Zelfmedelijden om je liefdesverdriet of de puinhoop in je leven.
  • Toegeven aan depressieve gevoelens.

Wat wel helpt bij loslaten:

  • Je gevoelens aangaan, zoals schaamte, verdriet, schuldgevoel, lage eigenwaarde, wat het ook is.
  • Jezelf confronteren met de realiteit, met jezelf, met hoe je bezig bent. Vraag je af: wat voor persoon wil ik zijn? Wat moet ik doen om mijzelf te respecteren?
  • Herken de stem van verslaving in je hoofd en luister naar je verstand.
  • Aangaan wat er niet goed zat, in jezelf, je relatie, je leven.
  • Verantwoordelijkheid nemen voor je daden.
  • De moed niet opgeven, ook niet bij terugval. Leer ervan. 

Hulp bij het loslaten van je minnaar of minnares

Omdat het zo moeilijk is je minnaar of minnares los te laten, is het verstandig hulp te zoeken. Een steun in de rug. Bijvoorbeeld van: 

  • Iemand die je steunt, zoals een vriend of vriendin. Die je kunt bellen om te zeggen: ik kan het niet, ik weet het niet meer. Die je op het rechte pad helpt blijven.
  • Een relatietherapeut (als je partner er vanaf weet).
  • Een coach, of psycholoog.

Mijn hulp bij het loslaten van je minnaar of minnares

Mijn hulp bestaat uit het geven van steun en vertrouwen, het vinden van je intrinsieke motivatie, het verwerken van emoties, het herkennen van niet-werkende gedachten en je geest bedwingen, het vergroten van zelfinzicht, het helpen met het oplossen van je problemen en je soms (mild) een spiegel voorhouden. Uiteraard stem ik mijn aanpak af op jouw behoefte. Hier lees je meer over coaching.  

Video over loslaten van je minnaar of minnares